Aktuelle Veröffentlichungen
- Regel, J., Rajagopalan, A., Mukherji, A., Basu, S., & Pilz, M. (2024). Implementation of innovations in skill ecosystems: Promoting and inhibiting factors in the Indian context. Education Sciences, 14(2).
- Pilz, Matthias (Hrsg.) (2024): Informal Learning in Vocational Education and Training. Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-44341-2
- Pilz, M., Tögel, J., Albers, S., van den Oord, S., Cramer, T. & Vítečková, K. (2024). Teaching with business cases in higher education: Expectations and practical implementation by lecturers of management. The International Journal of Management Education, 22(3). https://doi.org/10.1016/j.ijme.2024.101068
- Schneider, S., Pilz, M. (2024). India’s labour market challenges: Employability of young workforce from the perspective of supply and demand. Prospects. Springer. https://doi.org/10.1007/s11125-024-09691-y
- von der Bank, F., Pilz, M. & Venkatram, R. (2024). Farming is charming: Informal learning of farmers in Coimbatore, Tamil Nadu, India. International Review of Education. Springer. https://doi.org/10.1007/s11159-023-10049-3
- Vogelsang, Beke Alexandra (2024). Kooperationen von Akteuren in dualen Ausbildungspraktiken: Gelingensbedingungen am Beispiel des mexikanischen Tourismussektors. Dissertation, Universität zu Köln.
- Pilz, M., & Regel, J. (2023). Qualitätsmanagement in indischen Berufsschulen: Perspektiven für ein bedarfsgerechtes Evaluationskonzept. Tertium Comparationis, Journal für International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft, 29(2), 217-244.
- Eswein, Mikiko; Alexander, Peter-Jörg; Pilz, Matthias (2023), Japan [Länderstudie]. In der Reihe: BIBB [Hrsg.], Internationales Handbuch der Berufsbildung, Bd. 58, Leverkusen, Verlag Barbara Budrich
- Finken, Lena; Pilz, Matthias (2023), Intercultural sensitivity of expatriate human resource managers towards training practices in their host countries. In: Human Resource Development International
- Fuchs, Martina; Westermeyer, Johannes; Finken, Lena; Pilz, Matthias (2023), Ausländische Direktinvestitionen und lokale Wissensbasis: Die Einbettung von Niederlassungen in die deutsche duale Ausbildung. In: Raumforschung und Raumordnung/Spatial Research and Planning, Vol. 82, Nr. 2, S. 91-106
- Pilz, Matthias (2023), Training in a dual mode: Cooperation structures and procedures in actors’ networks in Mexico. In: Moreno Herrera, Lázaro; Teräs, Marianne; Gougoulakis, Petros; Kontio, Janne [Hrsg.], Learning, Teaching and Policy making in VET, Stockholm, Atlas, S. 518-543
- Pilz, Matthias; Elbert, Chantal (2023), Berufswahlmotive und Perspektiven von Lehrkräften an berufsbildenden Schulen in privater Trägerschaft. In: bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, Profil 8, S. 1-28, https://www.bwpat.de/profil8_fuerstenau/pilz_elbert_profil8.pdf
- Pilz; Matthias; Fuchs, Martina; Li, Junmin; Finken, Lena; Westermeyer, Johannes (2023), Similar or Different Training Cultures? German and Chinese Companies in Their Home and Host Countries. In: Societies, Vol. 13, Paper 116, S. 1-17
- Pilz, Matthias; Sakano, Shinji (2023), Recruitment and Training in Japanese SMEs: A Case Study Concerning Lifelong Learning in the Manufacturing Industry at the Tokyo Metropolitan Area. In: Lee, Wing On; Brown, Phillip; Goodwin, A. Lin; Green, Andy [Hrsg.], International Handbook on Education Development in Asia-Pacific, Singapore, Springer
- Pilz, Matthias; Sakano, Shinji; Alexander, Peter-Jörg (2023), Der Übergang von Schule in Beruf in Zeiten von ökonomischer und sozialer Instabilität in Japan. In: Aizawa, Keiichi (Japanisches Kulturinstitut Köln) [Hrsg.], Gemeinsame Herausforderungen – Ein aktueller Blick auf den deutsch-japanischen Wissenschaftsaustausch Anhand von Beiträgen aus den Ringvorlesungen 2021 und 2022, München, Iudicium, S. 84-108
- Pilz, Matthias; Zenner-Höffkes, Lea (2023), “There’s always someone else to blame”: a comparison of the political discourse surrounding “vocational maturity” in Germany and “employability” in the UK. In: Journal of Vocational Education and Training
- Schneider, Sebastian; Wessels, Antje; Pilz, Matthias (2023), Theory and Practice of Teaching and Learning in the Classroom – Lessons from Indian Industrial Training Institutes. In: Vocations and Learning, Vol. 16, No. 1, S. 99–120
- Zenner-Höffkes, Lea; Pilz, Matthias (2023), Ausbildungsreife als interessenpolitisch genutztes Argument im Kontext unterschiedlicher Ausbildungsmarktsituationen: Eine diskursanalytische Untersuchung. In: Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 119. Bd., H. 1, S. 48-79
- Finken, Lena; Pilz, Matthias (2023), Sitting on the fence: Adapt or import? - A study on training activities of foreign multinationals in Germany. In: Tūtlys, Vidmantas; Vaitkutė, Lina; Nägele, Christof [Hrsg.], Vocational Education and Training Transformations for Digital, Sustainable and Socially Fair Future. [Proceedings of the 5th Crossing Boundaries Conference in Vocational Education and Training, Kaunas, 25. – 26. May], S. 155–164
- Pilz, Matthias (2023), Informal learning in the context of training and development. In: International Journal of Training and Development, Vol. 27, No.3-4, S. 301-304
- Chen, Pujun, Goncharova, Anastasia., Li, Junmin, & Frommberger, Dietmar (2023). Competence-based approach in curriculum: A comparative analysis of Russian and Chinese commercial vocational education and training programmes. Research in Comparative and International Education, online first: https://doi.org/10.1177/17454999231219840
- Li, Junmin; Hodge, Steven; Knight, Elizabeth (2023): The concepts of vocational competence and competency: False friends in international policy learning. In: bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, Spezial 19: Retrieving and recontextualising VET theory. Edited by Esmond, Bill; Ketschau, Thilo J.; Schmees, Johannes K.; Steib, Christian; Wedekind, Volker 1-23. Online: https://www.bwpat.de/spezial19/li_etal_spezial19.pdf (30.08.2023).
- Li, Junmin; Pilz, Matthias (2023): International transfer of vocational education and training: a literature review, Journal of Vocational Education & Training, Vol. 75, No:2, 185-218, https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1847566
- Li, Junmin; Pilz, Matthias (2023). In-company training in a safety-critical industry: lessons from the aircraft industry. Journal of Workplace Learning, Vol. 35, No.2, 2010—227. https://doi.org/10.1108/JWL-06-2022-0067
- Deißinger, T., Frommberger, D., Grollmann, P., Lauterbach, U., Pilz, M., Schröder, T., & Spöttl, G. (2022). Vergleichende Berufsbildungsforschung – Ergebnisse und Perspektiven aus Theorie und Empirie: Jubiläumsausgabe des Internationalen Handbuchs der Berufsbildung (Reihe: Internationales Handbuch der Berufsbildung). BIBB.
- Fuchs, Martina; Pilz, Matthias (2022), Die lokale Einbettung von Berufsbildungsaktivitäten mittelständischer deutscher Tochterbetriebe in Mexiko. In: DLR Projektträger [Hrsg.], Berufsbildung International: Umwelten, Bonn, S. 51-53
- Happ, Roland; Pilz, Matthias (2022), Economic competences of young adults around the world. In: Research in comparative and international education, Vol. 17, No. 2, S. 149–152
- Vogelsang, B., Röhrer, N., Pilz, M., & Fuchs, M. (2022). Actors and factors in international transfer of dual training approaches: The coordination of vocational education and training in Mexico from a German perspective. International Journal of Training and Development, 26(4), 646-663. https://doi.org/10.1111/ijtd.12279
- Fassbender, U., Papenbrock, J., & Pilz, M. (2022). Teaching entrepreneurship to life-science students through Problem Based Learning. The International Journal of Management Education, 20(3). https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100685
- Fassbender, U. (2022). Collective Skill Formation Regimes in Times of Covid-19. A Governance-Focused Analysis of the German Dual Training System. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 9(2), 167-194. https://doi.org/10.13152/IJRVET.9.2.2
- Heuer, S., Pilz, M. (2022), Work-orientated learning: The use of case studies in business education from a student's perspective. TVET@Asia, 18, 1-21. http://tvet-online.asia/issue/18/work-orientated-learning-the-use-of-case-studies-in-business-education-from-a-students-perspective
- Pilz, M., Chen, P., Mies, R., Rumpold, H., & Greimel-Fuhrmann, B. (2022), Economic knowledge among pupils in Austria, India and China: Empirical evidence and cross-country comparison. Research in Comparative and International Education, 17(2). https://doi.org/10.1177/17454999221074452
- Pilz, M., Schlögelmann, A., Gengaiah, U. (2022), VET Teachers and Teacher Trainers in India. In S. Lo (Ed.), Teacher Educators in Vocational and Further Education (S. 13-27). Springer.
- Vogelsang, B., & Pilz, M. (2022), Berufsbildung, betriebliche Bildung und Globales Lernen. In G. Lang-Wojtasik (Ed.), Globales Lernen für nachhaltige Entwicklung (S. 285-300), UTB.
- Chen, P., Goncharova, A., Pilz, M., Frommberger, D., Li, J., Romanova, O., & Lin, Y. (2021). International Curriculum Comparison in Vocational Education and Training: A Collaborative Development of an Analysis Instrument. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(4), 16–43. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.4.2
- Fuchs, M., Westermeyer, J., Finken, L., & Pilz, M. (2021). Training activitites in subsidiaries of foreign multinational companies: Local embeddedness in Germay? International Journal of Training and Development, 25(4), 414-432. https://doi.org/10.1111/ijtd.12244
- Jørgensen, C., Hautz, H., & Li, J. (2021). The Role of Vocational Education and Training in the Integration of Refugees in Austria, Denmark and Germany. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(3), 276–299. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.3.2
- Hao, T., & Pilz, M. (2021). Attractiveness of VET in China: A study on secondary vocational students and their parents. Journal of Education and Work, 34(4), 472–487. https://doi.org/10.1080/13639080.2021.1946492
- Li, J., & Pilz, M. (2021). International transfer of vocational education and training: a literature review. Journal of Vocational Education and Training. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1847566
- Li, J., Pilz, M., & Gronowski, C. (2021). Lernaufgaben in der Hochschuldidaktik: Eine Untersuchung zum Einsatz von Lernaufgaben. Bildung und Erziehung, 74(1), 31–50. https://doi.org/10.13109/buer.2021.74.1.31
- Pilz, M. (2021), Typologies as a Tool to Assess Reforms in Vocational Education and Training Systems. In R. Bürgi, & P. Gonon (Eds.), Governance Revisited: Challenges and Opportunities for Vocational Education and Training (S. 331-358). Peter Lang.
- Li, J., Posch, K., & Pilz, M. (2021). Integration von Geflüchteten durch Berufsbildung: Qualität als „Missing Link“. Bildung und Beruf, 4(Mai), 172–184.
- Pilz, M. (2021). Qualität in der europäischen Berufsbildung –Ein Beispiel zur Analyse von Projekten für Flüchtlinge. In S. Dernbach-Stolz, P. Eigenmann, C. Kamm, & S. Kessler (Hrsg.), Transformationen von Arbeit, Beruf und Bildung in internationaler Betrachtung: Festschrift für Philipp Gonon (S. 239–255). Springer VS.
- Pilz, M., & Regel, J. (2021). Vocational Education and Training in India: Prospects and Challenges from an Outside Perspective. Margin—The Journal of Applied Economic Research, 15(1), 101–121. https://doi.org/10.1177%2F0973801020976606
- Pilz, M., Vogelsang, B., Fuchs, M., & Röhrer, N. (2021). Akteursnetzwerke zur Förderung der Ausbildung im mexikanischen Tourismussektor. Bildung und Beruf, 4(September), 301–306.
- Li, J. (2021), The role of culture in policy transfer. A pilot study for transferring European models of peer review in vocational schools to China. Research in Comparative and International Education, 16(4), 433-451. https://doi:10.1177/17454999211062741
- Li, J. (2021). Learner-Centred Learning Tasks in Higher Education: A Study on Perception among Students. Education Science, 11(5), 230. https://doi.org/10.3390/educsci11050230
- Pilz, M., & Wiemann, K. (2021). Does Dual Training Make the World Go Round? Training Models in German Companies in China, India and Mexico. Vocations and Learning, 14, 95–114. https://doi.org/10.1007/s12186-020-09255-z
- Ramasamy, M., Regel, J., Sharma, H., Rajagopalan, A., & Pilz., M. (2021). Measuring quality in Indian VET institutions: Development steps towards a framework adapted to the national context. International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET), 8(4), 44–66. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.4.3
- Tögel, J., Faßbender, U., & Pilz, M. (2021). Forschendes Lernen in der Hochschule: Ein Ansatz und dessen Lernauswirkungen im Kontext der Fallstudienarbeit. Das Hochschulwesen, 69(1+2), 47–51.
- Vogelsang, B., & Pilz, M. (2021). Conditional factors for training activities in Chinese, Indian and Mexican subsidiaries of German companies. European Journal of Training and Development, 45(4/5), 419–435. https://doi.org/10.1108/EJTD-04-2020-0066
- Vogelsang, B., Röhrer, N., Fuchs, M., & Pilz, M. (2021). Cooperation Between Learning Venues and its Limits: The Hotel Industry in Cancún (Mexico). International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(4), 67–89. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.4.4
- Pilz, M. (2021), „Lost in Translation“: Kommunikationsprobleme in der international-vergleichenden Berufsbildungsforschung. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 36(70), 75-82.
- Li, J. (2021), Gruppenarbeit kulturell (anders) betrachtet. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 36(70), 31-34.
- Pilz, M., & Li, J. (2021), Approaches to International Comparative Research in Learning and Work. In: M. Malloch, L. Cairns, K. Evans, B. N. O'Connor (Eds.), The SAGE Handbook of Learning and Work (S. 572-586). SAGE Publications.
- Zenner-Höffkes, L., Harris, R., Zirkle, C., & Pilz, M. (2021). A comparative study of the expectations of SME employers recruiting young people in Germany, Australia and the United States. International Journal of Training and Development, 25(2), 124–143. https://doi.org/10.1111/ijtd.12214
- Fuchs, M., Pilz, M., Vogelsang, B., & Röhrer, N. (2020). ,Bipolare’ regionale Akteursnetzwerke in der beruflichen Ausbildung des Hotelgewerbes in Cancún (Mexiko). Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 35(69), 61–84.
- Regel, J., Ramasamy, M., & Pilz, M. (2020). Entwicklung eines kulturell adaptierten Ansatzes zur Evaluation von Berufsbildungsinstitutionen in Indien. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 35(69), 85–112.
- Chen, P., Goncharova, A., Li, J., Frommberger, D., & Pilz, M. (2020). Kompetenzorientierung in der kaufmännischen Berufsausbildung in China und Russland: Eine vergleichende Analyse curricularer Dokumente für den Rechnungswesenunterricht. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 35(69), 29–60.
- Arndt, P. J., & Pilz, M. (2020). Die Bedeutung von Fallstudien im Unterricht aus Sicht von Lehrkräften. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 35(68), 35–67.
- Pilz, M., Regel, J., & Ramasamy, M. (2020). Forschungspartnerschaften in der internationalen Berufsbildungsforschung: Das Beispiel Qualitätsmessung im indischen Berufsbildungssektor. In Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (Hrsg.), Berufsbildung International (S. 69–71). DLR.
- Röhrer, N., Vogelsang, B., Fuchs, M., & Pilz, M. (2020). Green Skills in der beruflichen Bildungslandschaft von Cancún (Mexiko). In Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (Hrsg.), Berufsbildung International (S. 51–53). DLR.
- Goncharova, A., Chen, P., Frommberger, D., & Pilz, M. (2020). Teamdiversität in einer internationalen Forschungszusammenarbeit: Reflexion aus dem Dreiländerprojekt CodeVET. In Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (Hrsg.), Berufsbildung International (S. 15–19). DLR.
- Pilz, M., & Li, J. (Hrsg.). (2020). Comparative Vocational Education Research: Enduring Challenges and New Ways Forward. Springer VS.
- Faßbender, U., & Pilz, M. (2020). Merkmale dualer Berufsausbildung in den internationalen Angeboten deutscher Bildungsanbieter. Journal of Technical Education (JOTED), 8(2), 26–45. https://doi.org/10.48513/joted.v8i2.196
- Guo, H., & Pilz, M. (2020). A comparative study of teaching and learning in German and Chinese vocational education and training schools: A classroom observation study. Research in Comparative and International Education, 15(4). https://doi.org/10.1177%2F1745499920959150
- Hofmeister, C., & Pilz, M. (2020). Using E-Learning to Deliver In-Service Teacher Training in the Vocational Education Sector: Perception and Acceptance in Poland, Italy and Germany. Education Sciences, 10(7), 182. https://doi.org/10.3390/educsci10070182
- Li, J., Lahiff, A., Unwin, L., & Pilz, M. (2020). Comparative methods in practice: Using an iterative approach to explore aviation apprenticeships in England and Germany. In M. Pilz & J. Li (Hrsg.), Comparative Vocational Education Research: Enduring Challenges and New Ways Forward (S. 243–257). Springer VS.
- Pilz, M., & Alexander, P.-J. (2020). The transition from school to work in times of economic and social instability in Japan. In C. Schmidt & R. Kleinfeld (Hrsg.), The Crisis of Democracy: Opportunities, Risks and Challenges in Japan (East Asia) and Europe (Germany) (S. 291–312). Cambridge Scholars Publishing.
- Pilz, M., Ebner, C., & Edeling, S. (2020). University? No thanks! An empirical study of why German apprentices with the Abitur choose not to go to university. Oxford Review of Education, 46(6), 770–787. https://doi.org/10.1080/03054985.2020.1787130
- Pilz, M., & Gronowski, C. (2020). Eine Oberflächenstrukturanalyse von Unterricht: Status Quo und Konsequenzen für die Lehrkräftebildung. Bildung und Beruf, 3(1), 18–23.
- Pilz, M., Harris, R., Zenner- Höffkes, L., & Zirkle, C. (2020). Undertaking comparative VET research in international teams: The example of exploring recruitment and training cultures in SMEs in Australia Germany and the United States. M. Pilz & J. Li (Hrsg.), Comparative Vocational Education Research: Enduring Challenges and New Ways Forward (S. 291–309). Springer VS.
- Pilz, M., Hofmeister, C., Faßbender, U., & Papenbrock, J. (2020). Entrepreneurship Education für Studierende der Biologie: Didaktisches Design und Befunde. die hochschullehre, 15, 263–278. 10.3278/HSL2015W
- Ramasamy, M., & Pilz, M. (2020). Vocational Training for Rural Populations: A Demand-Driven Approach and its Implications in India. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 7(3), 256–277. https://doi.org/10.13152/IJRVET.7.3.1
- Wiemann, K., & Pilz, M. (2020). Transfer research as an element of comparative Vocational Education and Training: An example of factors influencing the transfer of dual training approaches of German companies in China, India and Mexico. In M. Pilz & J. Li (Hrsg.), Comparative Vocational Education Research: Enduring Challenges and New Ways Forward (S. 199–219). Springer VS.
- Bakirci, B., Pilz, M. (2019). Eigentlich bin ich ein bisschen dazu gekommen wie die Jungfrau zum Kind. Zum Professionsverständnis von deutschen Berufsbildungsexperten im Ausland. Tertium Comparationis, 25(1), 45-70.