Aktuelle Veröffentlichungen
- Pilz, M., Tögel, J., Albers, S., van den Oord, S., Cramer, T. & Vítečková, K. (2024). Teaching with business cases in higher education: Expectations and practical implementation by lecturers of management. The International Journal of Management Education, 22(3). https://doi.org/10.1016/j.ijme.2024.101068
- Schneider, S., Pilz, M. (2024). India’s labour market challenges: Employability of young workforce from the perspective of supply and demand. Prospects. Springer. https://doi.org/10.1007/s11125-024-09691-y
- von der Bank, F., Pilz, M. & Venkatram, R. (2024). Farming is charming: Informal learning of farmers in Coimbatore, Tamil Nadu, India. International Review of Education. Springer. https://doi.org/10.1007/s11159-023-10049-3
- Vogelsang, Beke Alexandra (2024). Kooperationen von Akteuren in dualen Ausbildungspraktiken: Gelingensbedingungen am Beispiel des mexikanischen Tourismussektors. Dissertation, Universität zu Köln.
- Eswein, Mikiko; Alexander, Peter-Jörg; Pilz, Matthias (2023), Japan [Länderstudie]. In der Reihe: BIBB [Hrsg.], Internationales Handbuch der Berufsbildung, Bd. 58, Leverkusen, Verlag Barbara Budrich
- Finken, Lena; Pilz, Matthias (2023), Intercultural sensitivity of expatriate human resource managers towards training practices in their host countries. In: Human Resource Development International
- Fuchs, Martina; Westermeyer, Johannes; Finken, Lena; Pilz, Matthias (2023), Ausländische Direktinvestitionen und lokale Wissensbasis: Die Einbettung von Niederlassungen in die deutsche duale Ausbildung. In: Raumforschung und Raumordnung/Spatial Research and Planning, Vol. 82, Nr. 2, S. 91-106
- Pilz, Matthias (2023), Training in a dual mode: Cooperation structures and procedures in actors’ networks in Mexico. In: Moreno Herrera, Lázaro; Teräs, Marianne; Gougoulakis, Petros; Kontio, Janne [Hrsg.], Learning, Teaching and Policy making in VET, Stockholm, Atlas, S. 518-543
- Pilz, Matthias; Elbert, Chantal (2023), Berufswahlmotive und Perspektiven von Lehrkräften an berufsbildenden Schulen in privater Trägerschaft. In: bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, Profil 8, S. 1-28, https://www.bwpat.de/profil8_fuerstenau/pilz_elbert_profil8.pdf
- Fuchs, Martina; Pilz, Matthias (2022), Die lokale Einbettung von Berufsbildungsaktivitäten mittelständischer deutscher Tochterbetriebe in Mexiko. In: DLR Projektträger [Hrsg.], Berufsbildung International: Umwelten, Bonn, S. 51-53
- Fassbender, U., Papenbrock, J., & Pilz, M. (2022). Teaching entrepreneurship to life-science students through Problem Based Learning. The International Journal of Management Education, 20(3). https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100685
- Fassbender, U. (2022). Collective Skill Formation Regimes in Times of Covid-19. A Governance-Focused Analysis of the German Dual Training System. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 9(2), 167-194. https://doi.org/10.13152/IJRVET.9.2.2
- Chen, P., Goncharova, A., Pilz, M., Frommberger, D., Li, J., Romanova, O., & Lin, Y. (2021). International Curriculum Comparison in Vocational Education and Training: A Collaborative Development of an Analysis Instrument. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(4), 16–43. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.4.2
- Fuchs, M., Westermeyer, J., Finken, L., & Pilz, M. (2021). Training activitites in subsidiaries of foreign multinational companies: Local embeddedness in Germay? International Journal of Training and Development, 25(4), 414-432. https://doi.org/10.1111/ijtd.12244
- Jørgensen, C., Hautz, H., & Li, J. (2021). The Role of Vocational Education and Training in the Integration of Refugees in Austria, Denmark and Germany. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(3), 276–299. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.3.2
- Hao, T., & Pilz, M. (2021). Attractiveness of VET in China: A study on secondary vocational students and their parents. Journal of Education and Work, 34(4), 472–487. https://doi.org/10.1080/13639080.2021.1946492
- Pilz, M. (2021), Typologies as a Tool to Assess Reforms in Vocational Education and Training Systems. In R. Bürgi, & P. Gonon (Eds.), Governance Revisited: Challenges and Opportunities for Vocational Education and Training (S. 331-358). Peter Lang.
- Li, J., Posch, K., & Pilz, M. (2021). Integration von Geflüchteten durch Berufsbildung: Qualität als „Missing Link“. Bildung und Beruf, 4(Mai), 172–184.
- Pilz, M., Vogelsang, B., Fuchs, M., & Röhrer, N. (2021). Akteursnetzwerke zur Förderung der Ausbildung im mexikanischen Tourismussektor. Bildung und Beruf, 4(September), 301–306.
- Tögel, J., Faßbender, U., & Pilz, M. (2021). Forschendes Lernen in der Hochschule: Ein Ansatz und dessen Lernauswirkungen im Kontext der Fallstudienarbeit. Das Hochschulwesen, 69(1+2), 47–51.
- Pilz, M. (2021), „Lost in Translation“: Kommunikationsprobleme in der international-vergleichenden Berufsbildungsforschung. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 36(70), 75-82.
- Li, J. (2021), Gruppenarbeit kulturell (anders) betrachtet. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 36(70), 31-34.
- Pilz, M., & Li, J. (2021), Approaches to International Comparative Research in Learning and Work. In: M. Malloch, L. Cairns, K. Evans, B. N. O'Connor (Eds.), The SAGE Handbook of Learning and Work (S. 572-586). SAGE Publications.
- Fuchs, M., Pilz, M., Vogelsang, B., & Röhrer, N. (2020). ,Bipolare’ regionale Akteursnetzwerke in der beruflichen Ausbildung des Hotelgewerbes in Cancún (Mexiko). Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 35(69), 61–84.
- Regel, J., Ramasamy, M., & Pilz, M. (2020). Entwicklung eines kulturell adaptierten Ansatzes zur Evaluation von Berufsbildungsinstitutionen in Indien. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 35(69), 85–112.
- Chen, P., Goncharova, A., Li, J., Frommberger, D., & Pilz, M. (2020). Kompetenzorientierung in der kaufmännischen Berufsausbildung in China und Russland: Eine vergleichende Analyse curricularer Dokumente für den Rechnungswesenunterricht. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 35(69), 29–60.
- Arndt, P. J., & Pilz, M. (2020). Die Bedeutung von Fallstudien im Unterricht aus Sicht von Lehrkräften. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 35(68), 35–67.
- Pilz, M., Regel, J., & Ramasamy, M. (2020). Forschungspartnerschaften in der internationalen Berufsbildungsforschung: Das Beispiel Qualitätsmessung im indischen Berufsbildungssektor. In Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (Hrsg.), Berufsbildung International (S. 69–71). DLR.
- Röhrer, N., Vogelsang, B., Fuchs, M., & Pilz, M. (2020). Green Skills in der beruflichen Bildungslandschaft von Cancún (Mexiko). In Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (Hrsg.), Berufsbildung International (S. 51–53). DLR.
- Goncharova, A., Chen, P., Frommberger, D., & Pilz, M. (2020). Teamdiversität in einer internationalen Forschungszusammenarbeit: Reflexion aus dem Dreiländerprojekt CodeVET. In Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (Hrsg.), Berufsbildung International (S. 15–19). DLR.
- Pilz, M., & Li, J. (Hrsg.). (2020). Comparative Vocational Education Research: Enduring Challenges and New Ways Forward. Springer VS.
- Guo, H., & Pilz, M. (2020). A comparative study of teaching and learning in German and Chinese vocational education and training schools: A classroom observation study. Research in Comparative and International Education, 15(4). https://doi.org/10.1177%2F1745499920959150
- Hofmeister, C., & Pilz, M. (2020). Using E-Learning to Deliver In-Service Teacher Training in the Vocational Education Sector: Perception and Acceptance in Poland, Italy and Germany. Education Sciences, 10(7), 182. https://doi.org/10.3390/educsci10070182
- Li, J., Lahiff, A., Unwin, L., & Pilz, M. (2020). Comparative methods in practice: Using an iterative approach to explore aviation apprenticeships in England and Germany. In M. Pilz & J. Li (Hrsg.), Comparative Vocational Education Research: Enduring Challenges and New Ways Forward (S. 243–257). Springer VS.
- Pilz, M., & Alexander, P.-J. (2020). The transition from school to work in times of economic and social instability in Japan. In C. Schmidt & R. Kleinfeld (Hrsg.), The Crisis of Democracy: Opportunities, Risks and Challenges in Japan (East Asia) and Europe (Germany) (S. 291–312). Cambridge Scholars Publishing.
- Pilz, M., Ebner, C., & Edeling, S. (2020). University? No thanks! An empirical study of why German apprentices with the Abitur choose not to go to university. Oxford Review of Education, 46(6), 770–787. https://doi.org/10.1080/03054985.2020.1787130
- Pilz, M., & Gronowski, C. (2020). Eine Oberflächenstrukturanalyse von Unterricht: Status Quo und Konsequenzen für die Lehrkräftebildung. Bildung und Beruf, 3(1), 18–23.
- Pilz, M., Harris, R., Zenner- Höffkes, L., & Zirkle, C. (2020). Undertaking comparative VET research in international teams: The example of exploring recruitment and training cultures in SMEs in Australia Germany and the United States. M. Pilz & J. Li (Hrsg.), Comparative Vocational Education Research: Enduring Challenges and New Ways Forward (S. 291–309). Springer VS.
- Pilz, M., Hofmeister, C., Faßbender, U., & Papenbrock, J. (2020). Entrepreneurship Education für Studierende der Biologie: Didaktisches Design und Befunde. die hochschullehre, 15, 263–278. 10.3278/HSL2015W
- Ramasamy, M., & Pilz, M. (2020). Vocational Training for Rural Populations: A Demand-Driven Approach and its Implications in India. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 7(3), 256–277. https://doi.org/10.13152/IJRVET.7.3.1