zum Inhalt springen

Forschungsprojekte

ProjektFörderungLänderJahrPublikationen
Rekrutierung und Ausbildung deutscher Unternehmen in JapanDeutsches Instituts für Japanstudien (DIJ)Deutschland, JapanSeit 2025 
Nachhaltige Finanzbildung für gewerblich-technische Ausbildungsberufe (NaFi-Get-Aus)Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)Deutschland2025-2028 
SkillsEcoRheinEnergieStiftung Jugend/Beruf, WissenschaftDeutschland2024-2026 
Einstellungsverfahren in Zeiten des demografischen Wandels: Der Fall Japan
 
Universität zu Köln Deutschland, Japan2024-2025Hennings, M., Pilz, M. & Bebenroth, R. (2025). Recruitment Practices in Times of Demographic Change: The Case of Japan. In: International Journal of Training and Development. https://doi.org/10.1111/ijtd.12361
Teaching case studies online: How to designand teach case studies in vocational school (TeC@ses)Kofinanziert von der Europäischen UnionDeutschland, Belgien, Finnland, Tschechien2023-2026Pilz, M. & Klein, P. (2024). Erasmus+-Projekt “TeC@ses” zur Stärkung berufsbildender Lehrkräfte im digitalen Zeitalter. In: M. Lang (Ed.) Bildung und Beruf Ausgabe Juni 2024, 23-24.
Green Skills in der beruflichen Bildung in IndienTeilfinanziert durch INGENIoS (DAAD) Indien2023-2026Albertz, A., & Pilz, M. (2025). Green alignment, green vocational education and training, green skills and related subjects.
Der Übergang von der Universität in das Beschäftigungssystem in Japan in Zeiten des demografischen WandelsStipendium des Deutschen Akademischen Austauschdienst (DAAD)Deutschland, JapanSeit 2023  
Rekrutierungs- und Ausbildungsaktivitäten indischer und deutscher Unternehmen in IndienTeilfinanziert durch INGENIoS (DAAD)Indien2024 
Rekrutierung indischer Pflegekräfte für den deutschen Arbeitsmarkt: Das Triple-Win-Programm in Kerala

 
Teilfinanziert durch die GIZ
 
Indien2024 
RecoVETKofinanziert von der Europäischen UnionDeutschland, Italien, Österreich, Spanien2022-2024

Schlüter, E. & Li, J. (2024). Qualitätsindikatoren für die Evaluation von beruflichen Integrationsprogrammen für Geflüchtete am Beispiel von ‚RecoVET‘ – Recognition of good VET practice for the refugees. Zeitschrift für Evaluation, 23(2), 273-280. https://doi.org/10.31244/zfe.2024.02.07

Schlüter, E., Li, J. & Hautz, H. (2025) RecoVET - Berufliche Bildung für Menschen mit Fluchterfahrung. In:  M. Lang (Ed.) Bildung und Beruf Ausgabe April 2025, 14-16.

Multinationale Unternehmen und lokale WissensbasisDeutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)USA, UK, Frankreich, Japan, China, Deutschland2019-2023Publikationen finden Sie hier
QualindiaBundesministerium für Bildung und ForschungIndien2019–2023 
DualReg Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)Mexiko 2019-2022Publikationen finden Sie hier
CodeVET                                 Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)Deutschland, China, Russland2019-2022Publikationen finden Sie hier
Attractiveness of VETJapan Society for the Promotion of ScienceDeutschland, Indien, China, Japan2018-2025

Pilz, Matthias (2025), Status, image, standing and so on: a conceptual framework to systematise attractiveness of vocational education and training. In: Education and Training, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/ET-01-2024-0038

Hao, T., & Pilz, M. (2021). Attractiveness of VET in China: a study on secondary vocational students and their parents. Journal of Education and Work, 34(4), 472–487. https://doi.org/10.1080/13639080.2021.1946492

Pilz, M., Ramasamy, M. (2022). Attractiveness of Vocational Education and Training in India: Perspectives of Different Actors with a Special Focus on Employers. In: Billett, S., Stalder, B.E., Aarkrog, V., Choy, S., Hodge, S., Le, A.H. (eds) The Standing of Vocational Education and the Occupations It Serves. Professional and Practice-based Learning, vol 32. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-96237-1_9

Ajithkumar, U. & Pilz, M. (2019). "Attractiveness of Industrial Training Institutes (ITI) in India: A study on ITI students and their parents", Education + Training, Vol. 61 No. 2, pp. 153-168. https://doi.org/10.1108/ET-04-2018-0102

Jambo, Svenja; Pilz, Matthias (2018), Perceptions of teachers in Industrial Training Institutes: an exploratory study  of the attractiveness of vocational education in India. In: International Journal of Training Research, Vol. 16, No. 1, S. 4-18

Die Attraktivität der beruflichen Bildung in IndienTeilfinanziert durch das Zentrum für moderne Indienstudien (CeMIS)
ESRC-Förderung UK, Universität Glasgow
Indien2018–2023

Schneider, S. (2023). The attractiveness of polytechnics in Delhi and Mumbai: a study on the perception from the perspective of students and parents. International Journal of Training Research.

Pilz, M., Ramasamy, M. (2022). Attractiveness of Vocational Education and Training in India: Perspectives of Different Actors with a Special Focus on Employers. In: Billett, S., Stalder, B.E., Aarkrog, V., Choy, S., Hodge, S., Le, A.H. (eds) The Standing of Vocational Education and the Occupations It Serves. Professional and Practice-based Learning, vol 32. Springer, Cham.

Schneider, S., & Pilz, M. (2019). The function and institutional embeddedness of Polytechnics in the Indian education system. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 6(3), 284–308.

Can dual apprenticeships create better and more equitable social and economic outcomes for young people? A comparative study of India and MexicoEconomic & Social Research Council (ESRC)Indien, Mexiko2018-2021 
e3-CasesKofinanziert von der Europäischen UnionDeutschland, Belgien, Polen, Tschechische Republik2018-2021 
BioFit: Wirtschaftliches Grundverständnis in nicht-ökonomische Studiengänge integrieren. Ein Beispiel zur fallbasierten Hochschulausbildung von angehenden Biologinnen und BiologenStifterverbandDeutschland2018-2021Pilz, M.; Hofmeister, C.; Faßbender, U.; Papenbrock, J. (2020). Entrepreneurship Education für Studierende der Biologie: Didaktisches Design und Befunde. die hochschullehre Jahrgang 06/2020.
Nachfrageorientierte Ansätze in der beruflichen Bildung in IndienTeilfinanziert durch das Zentrum für moderne Indienstudien (CeMIS)Indien2018–2020

Ramasamy, M., & Pilz, M. (2020). Vocational Training for Rural Populations: A Demand-Driven Approach and its Implications in India. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 7(3), 256–277. https://doi.org/10.13152/IJRVET.7.3.1 

Schneider, S., & Pilz, M. (2018) Demand-driven-Ansätze als Schlüssel zum nachhaltigen
Kompetenzerwerb: Erfahrungen aus Meghalaya/Indien

Indicators of Good VET practice for refugees (GoodVET)Kofinanziert von der Europäischen UnionItalien, Dänemark, Österreich, Deutschland2017-2019 
AufbaU: Aufgaben im betriebswirtschaftlichen akademischen UnterrichtWirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät, Universität zu KölnDeutschland2017-2019 
Technische Berufsausbildung in der Luftfahrtindustrie in Deutschland und England Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)Deutschland, England2017-2018

Li, Junmin; Lahiff, Ann; Unwin, Lorna; Pilz, Matthias (2020), Comparative methods in practice: Using an iterative approach to explore aviation apprenticeships in England and Germany. Erscheint in: Pilz, Matthias; Li, Junmin [Hrsg.] (2020), Comparative Vocational Education Research: Enduring Challenges and New Ways Forward, Springer VS

Lahiff, Ann; Li, Junmin; Zenner-Höffkes, Lea; Unwin, Lorna; Pilz, Matthias (2019), Industrial Standardisation as a Driver for Cross-national Convergence in Training Processes: Aviation Apprenticeships in England and Germany. In: European Journal of Training and Development, Vol. 43, No. 7/8, S. 752-766.

Recruitment and training cultures in SMEs in Australia, Germany and the United StatesLehrstuhl für Wirtschaftspädagogik und internationale Berufsbildungsforschung, Universität zu KölnAustralien, Deutschland, USA2016-2023

Zenner-Höffkes, Lea; Harris, Roger; Zirkle, Chris; Pilz, Matthias (2021), A comparative study of the expectations of SME employers recruiting young people in Germany, Australia and the United States. In: International Journal of Training and Development, Vol. 25, No. 2, S. 124–143. https://doi.org/10.1111/ijtd.12214

Pilz, M., Harris, R., Zenner-Höffkes, L., Zirkle, C. (2020). Undertaking comparative VET research in international teams: The example of exploring recruitment and training cultures in SMEs in Germany, Australia and the United States. In: Pilz, M., Li, J. (eds) Comparative Vocational Education Research. Internationale Berufsbildungsforschung. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29924-8_17

Pilz, M., Sakano, S. (2023). Recruitment and Training in Japanese SMEs: A Case Study Concerning Lifelong Learning in the Manufacturing Industry at the Tokyo Metropolitan Area. In: Lee, W.O., Brown, P., Goodwin, A.L., Green, A. (eds) International Handbook on Education Development in the Asia-Pacific. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-6887-7_40

Globale Strategien und lokale Formen der technischen Aus- und Fortbildung in deutschen multinationalen UnternehmenDeutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)China, Indien, Mexiko 2015-2018 
Retail Sector Competencies for all Teachers (ReCall)Kofinanziert von der Europäischen UnionDeutschland, Italien, Polen2015-2017Publikationen finden sie hier
Ausbildungsstrategien deutscher Unternehmen in IndienTeilfinanziert durch die DFG, INGENIoS (DAAD)Deutschland, IndienSeit 2014Pilz, M., & Wiemann, K. (2021). Does Dual Training Make the World Go Round? Training Models in German Companies in China, India and Mexico. Vocations and Learning, 14, 95–114. https://doi.org/10.1007/s12186-020-09255-z

Pilz, M., & Li, J. (2014). Tracing Teutonic footprints in VET around the world? The skills development strategies of German companies in the USA, China and India. European Journal of Training and Development, 38(8), 745–763.

Pilz, M. (2016). Training patterns of German companies in India, China, Japan and the USA: what really works? International Journal for Research in Vocational Education and Training, 3(2), 66–87. https://doi.org/10.13152/IJRVET.3.2.1

Pilz, M. (2016). Training like at home or like the domestic competitors? A study of German and Indian companies in India. Emerging trends in technical and vocational education and training (TVET), 2-14.

Vogelsang, B., & Pilz, M. (2021). Conditional factors for training activities in Chinese, Indian and Mexican subsidiaries of German companies. European Journal of Training and Development, 45(4/5), 419–435. https://doi.org/10.1108/EJTD-04-2020-0066

 

Informelles Lernen in der beruflichen Bildung in Indien

Teilfinanziert durch das Zentrum für moderne Indienstudien (CeMIS)Indien2014-2024

Pilz, M. (2024). To What Extend is Informal Learning Contextualised? A Study of Five Different Occupations in India. In: Pilz, M. (eds) Informal Learning in Vocational Education and Training. Internationale Berufsbildungsforschung. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-44341-2_11

von der Bank, F., Pilz, M. & Venkatram, R.  (2024). Farming is charming: Informal learning of farmers in Coimbatore, Tamil Nadu, India. Int Rev Educ 70, 497–518. https://doi.org/10.1007/s11159-023-10049-3

Koops, B., & Pilz, M. (2019). Skills Development in the Informal Economy: A Case Study from South India. Indian Journal of Industrial Relations, 54(4), 580–600. https://www.jstor.org/stable/27124679

Regel, I. J., & Pilz, M. (2019). Informal learning and skill formation within the Indian informal tailoring sector. International Journal of Training Research, 17(2), 140–156. https://doi.org/10.1080/14480220.2019.1624350

Pilz, M., Uma, G. & Venkatram, R. (2015). Skills development in the informal sector in India: The case of street food vendors. Int Rev Educ 61, 191–209 . https://doi.org/10.1007/s11159-015-9485-x

Die Diskussion um mangelnde „Ausbildungsreife“ in Deutschland und England: historische Bezüge und aktuelle Ausgestaltung im VergleichLehrstuhl für Wirtschaftspädagogik und internationale Berufsbildungsforschung, Universität zu KölnDeutschland, England2014-2018 
Ausbildungsstrategien der deutschen Unternehmen Japan, China, Indien, USA2014-2016

Pilz, M. (2016). Training Patterns of German Companies in India, China, Japan and the USA: What Really Works?. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 3(2), 66–87. https://doi.org/10.13152/IJRVET.3.2.1

van der Burgt, J., Li, J., Wilbertz, C. & Pilz, M. (2014). Qualifizierungsstrategien deutscher Unternehmen in Japan, Indien und China –Deutsche Vorbilder oder einheimische Verfahrensweisen? In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 14. Jg., H. 1, S. 135-158

Policy-Transfer von deutschen Evaluationskonzepten der Berufsbildung nach ChinaLehrstuhl für Wirtschaftspädagogik und internationale Berufsbildungsforschung, Universität zu KölnDeutschland, China2013-2017Li, J. (2017). Policy-Transfer von deutschen Evaluationskonzepten der Berufsbildung nach China. Eine Analyse am Beispiel des Peer-Review-Verfahrens. Springer VS.
Pre-vocational in India, China, USA and GermanyLehrstuhl für Wirtschaftspädagogik und internationale Berufsbildungsforschung, Universität zu KölnIndien, China, USA, Deutschland2011-2017Pilz, M., Krisanthan, B., Michalik, B., Zenner, L., & Li, J. (2016). Learning for life and/or work: The status quo of pre-vocational education in India, China, Germany and the USA. Research in Comparative and International Education, 11(2), 117-134. https://doi.org/10.1177/1745499916637173 
ReSeCo: Retail Sector CompetenciesKofinanziert von der Europäischen UnionDeutschland, Italien, Polen2011-2013Publikationen finden Sie hier
A New Passage to India: Zentrum für Moderne IndienstudienDeutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD)Deutschland, Indien2010-2017 
FiFoBi: Fit for business: Developing Business Competencies in SchoolKofinanziert von der Europäischen UnionDeutschland, Lettland, Österreich, Polen, Portugal, Schottland, Ungarn2009-2011 
SeSoko-fit: Förderung von Selbst- und Sozialkompetenz im Hauptschulunterricht zur Weiterentwicklung der AusbildungsreifeForschungsverband der Pädagogischen Hochschule Baden-WürttembergDeutschland2007-2010